2022. november: Biográd

2022.11.25

1. Hétfő
Éjjel negyed kettőkor indultunk Bp-ről, Dani hősiesen vezetett végig, kilenc körül Szabi foglalásának köszönhetően átvehettük Biogradban, a Marina Kornati mólójánál a hajót (Jeanneau 349, 2019).
Bepakoltunk, és egy röpke bevásárlás után elindultunk a kikötőből. Gyenge szélben fordultunk délkeleti irányba, és lassan közeledtünk Vrgada-sziget felé, ahol alkalmas gyakorló és kikötő helyet kerestünk. Nem láttuk céljainknak megfelelőnek, azonban biztatóan erősödött a szél, és még magasan járt a nap. Gyorsan döntöttünk: vitorlával megkerüljük a kis szigetet, és későbbre halasztjuk az éjszakázó hely felkutatását. Remek, 15-18 csomós látszólagos széllel cirkálgatva kerültük meg a sziget déli oldalát, kisebb szigetecskék, zátonyok és haltelepek között manőverezve. Hátszeles, majd félszeles irányba fordulva, a part felé vettük az irányt, utunkat már a kövéren vigyorgó Hold kísérte. Az elhagyatott öbölben talált mólóra kötöttük a hajót, és egy kis felfedező séta után hamar elaludtunk kabinjainkban. Hosszú nap volt.
2. Kedd
Az éjszaka nyugalomban telt, reggel ragyogó napsütés és szélcsend fogadott: tökéletes körülmények a gyakorláshoz. Reggeli után elkötöttük a hajót és gyakoroltuk a farral kikötés elemeit. Később a biogradi kikötőben gyakoroltuk "élesben" a tanultakat. Az ízletes nagykátai hurkát és kolbászt sütöttük meg ebédre, aztán északnyugatra hajóztunk egy kőmólóhoz, ahol a sötétben egy ideges horgász igyekezett véget vetni gyakorlatozásunknak. Estére visszatértünk a biogradi kikötőbe. Megérkezett Pali és Balázs, bepakolták a holmijaikat a hajóba, és Dani szervezésében megvacsoráztunk egy hangulatos városi étteremben. Halas peka készült egy gigantikus edényben, alig tudtuk elfogyasztani, pedig nagyon finom volt. Éjjel a kikötőben aludtuk.
3. Szerda
Délelőtt elhagytuk a kikötőt, enyhe szellőben megkerültük a Pasman-sziget déli csücskét, és egy rövid csobbanás után (már nagyon vágytam egy kis tengeri lubickolásra), megcéloztuk Zut szigetét. A kiválasztott öbölben bójára kötöttük a hajót, közben elkészült Pali fenséges chili con carne fogása. Csípős lett, de Balázst megmentette a közeli étterem, és kisebb kalandokkal fűszerezve alkalmunk nyílt a motoros gumicsónak kipróbálására is. Evezőt vigyetek legközelebb 😆.
4. Csütörtök
Reggel gyakorlásképpen motor nélkül, csak a vitorlák segítségével indultuk el a bólyáról, miután Danit megtaláltuk a lazy-jackban, ahol az éjszakát töltötte. Nem messze, az öböl másik oldalán kötöttünk ki, az éppen téliesítést végző étterem tulajdonosa török kávét kínált és elhívott estére a saját fogású halaiból készítendő vacsorára. A Kornati és a Telascica nemzeti parkokat alkotó szigetvilág felé vettük az irányt, gyenge szélben vitorláztunk északi, majd nyugati irányba. Utunk kis szigetek között vezetett egy szűk átjáróhoz, amin motorral haladtunk át, hogy hamarosan a nyílt tengerre érjünk. A szél teljesen elállt, leengedtük a vitorlákat és vidáman fürdőztünk a tengerben, az alkalomhoz illő chicken-techno kíséretében. Délután motorral haladtunk a közeli sziget több tíz méter magas, függőlegesen a tengerbe szakadó sziklafalai alatt. Este az öbölbe visszatérve mólóra kötöttünk és egy csodálatos halvacsorát fogyasztottunk el az étteremben.
5. Péntek
Remek szél, napsütés, délelőtt elindultunk a tegnapi irányba. A szűk átjáró után délkeletnek vitorláztunk a Kornatok mellett, jobb oldalunkon a nyílt tenger. Még világosban sikerült a sziget nyugati oldala mentén végigvitorlázni, többnyire hátszélben. Biograd felé fordulva a sötétedés után tovább frissült a szél, 16-18 csomós erősség mellett 7 csomó körüli sebességgel cirkáltunk, teljes vitorlázattal. Több mint negyvenöt mérföldet tettünk meg, este tízkor értünk a kikötőbe.
6. Szombat
Reggel Dani hazaindult autóval, mi egy gyors bevásárlás után elhagytuk a kikötőt, Murter mellett elvitorlázva egy túraverseny hajóinak látványos igyekezetét figyelhettük, majd Zirje szigetén találtunk egy csendes öblöt egy szimpatikus bójával. A gyönyörű csillagfényes este idilljéhez egy túlórázó légkalapács muzsikált.
7. Vasárnap
Nagyon rossz időt ígért az előrejelzés, körültekintően kellett utunkat megtervezni. Az öblöt elhagyva, erős szélre számítva reffelt vitorlázattal indultunk, de az idő múlásával gyengült a szél, és teljesen kibontott vitorlákkal haladtunk, Zirjéről a Kaprije-sziget mellett a Prvic-sziget hangulatos kikötőjébe. Az utolsó mérföldet motorral tettük meg, teljes szélcsendben. A kis kikötőben csak egy vitorlás állt lengyel legénységével, akik kedvesen igyekeztek segédkezni a kikötésben. A szigeten Faust Vrancic dalmát polihisztornak állítottak emléket, de most nemcsak a múzeum, minden más is zárva, így hamar elhagytuk a kísértetiessé vált falucskát. Vodice kikötőjébe hajóztunk, ott töltöttük az éjszakát.
8. Hétfő
Remek széllel indultunk vissza Biograd felé, ami hamarosan elállt, és szakadó esőben motoroztunk, Balázs ötletes kormányzási módszerével támogatva. Mielőtt elérnénk a kikötőt, hatalmas szivárvány az Adria búcsúajándéka. A benzinkút kis öblében egy halászhajó pakolászott, de ügyesen bebújtunk mögé, és tankolás után ugyanilyen ügyesen kikanyarítottuk hajónkat a szűk helyről. A hajó visszaadása gyorsan, jó hangulatban telt, a Konzumban az otthoniakra gondolva beszereztük a szükséges Pelinkovac adagot, és hazaautóztunk.